De Klachtencommissie CVP Wzd heeft de volgende uitgangspunten:
Preambule 1
- Tot en met 31 december 2024 werd de Klachtencommissie CVP Wzd in stand gehouden door door de Landelijke Faciliteit CVP. Deze houdt met ingang van 1 januari 2025 op te bestaan.
- Er zijn door de Zorgkantoren in 2020, na een inkopprocedure met kenmerken van een aanbesteding, landelijk 4 rechtspersonen gecontracteerd om de dienstverlening cliëntenvertrouwenspersonen Wzd (hierna ook CVP Wzd) te leveren aan zorgaanbieders. De 4 rechtspersonen gezamenlijk worden hierna ook wel aangeduid met “Alliantie Stemgever”.
- Stichting LF is met Alliantie Stemgever (de 4 organisaties) overeengekomen dat de Alliantie met ingang van 1 januari 2025 de Klachtencommissie CVP Wzd in stand zal houden.Tussen de Stichting LF en Alliantie Stemgever is tevens afgesproken dat de situatie rondom de klachtencommissie in 2025 zoveel als mogelijk gelijk zal zijn aan de situatie in 2024, waarbij de taken en verantwoordelijkheden van stichting LF zullen overgaan naar Alliantie Stemgever.
- Om dit te realiseren heeft Alliantie Stemgever een nieuwe Klachtencommissie CVP Wzd opgericht, die in werking is getreden op 1 januari 2025. De samenstelling van de Klachtencommissie CVP Wzd is delfde als die van de Klachtencommissie die resorteerde onder de Landelijke Faciliteit CVP.
- Deze Klachtenregeling Klachtencommissie CVP Wzd is zoveel als mogelijk gelijk aan de Klachtenregeling zoals deze tot en met 31 december 20204 van kracht was. Er hebben enkel noodzakelijke aanpassingen plaatsgevonden aangaande de taken en verantwoordelijkheden die zijn verschoven van de Landelijke Faciliteit CVP naar Alliantie Stemgever.
Preambule 2
- Alliantie Stemgever neemt klachten van cliënten en vertegenwoordigers die betrekking hebben op het functioneren van cliëntenvertrouwenspersonen Wet zorg en dwang (verder te noemen CVP-en Wzd) die in dienst zijn van CVPWzd aanbieders, serieus. Alliantie Stemgever vindt het gewenst en noodzakelijk daartoe een onafhankelijke klachtencommissie in te richten en in stand te houden. Alliantie Stemgever acht een onafhankelijke klachtencommissie tevens van belang voor de handhaving van de kwaliteit van het werk van de CVP‘en.
- Elke CVP-aanbieder beschikt over een eigen interne klachtenprocedure met als doel een klacht van een cliënt over een CVP op een zorgvuldige manier te bespreken en/of op te lossen. Deze interne klachtenregelingen zijn gepubliceerd op de websites van de CVP-aanbieders en op de gezamenlijke website van Alliantie Stemgever.
- Klachten in de relatie tussen cliënt en CVP worden bij voorkeur in goed overleg en/of bemiddeling of tussenkomst van de leidinggevende van de CVP of de Alliantie Stemgever CVP-aanbieder opgelost. Dit is onderdeel van de klachtenregeling van de CVPaanbieder.
- Cliënten en vertegenwoordigers kunnen zich rechtstreeks wenden tot de klachtencommissie van de Alliantie Stemgever. Een cliënt is niet verplicht om eerst een interne klachtenprocedure bij de CVP-aanbieder te doorlopen.
- Elke CVP-aanbieder is aangesloten bij de klachtencommissie van de Alliantie CVP.
- De uitvoering van de werkzaamheden van de CVP-en wordt door de klachtencommissie CVP Wzd getoetst aan de landelijke gedragsregels die zijn vastgelegd in het Kwaliteitskader Cliëntenvertrouwenspersonen Wzd en het privacy reglement van de CVP-aanbieder.
- De Wet zorg en dwang (Wzd) geldt als wettelijk kader voor de Klachtencommissie CVP Wzd.
- In het vierde kwartaal van 2025 wordt deze klachtenregeling geëvalueerd door Alliantie Stemgever, gehoord hebbende de klachtencommissie.
Definities
- Wzd = Wet zorg en dwang
- Klager = degene die bij de Klachtencommissie CVP Wzd een klacht indient. Dit kan de cliënt zijn of diens vertegenwoordiger.
- Cliënt = degene die in het kader van de Wet zorg en dwang ondersteuning ontvangt van de zorgaanbieder.
- Vertegenwoordiger = de wettelijk vertegenwoordiger (mentor of curator) of, indien deze ontbreekt, de persoon die daartoe schriftelijk is gemachtigd door de cliënt, of, indien een dergelijke machtiging ontbreekt, de echtgenoot, de geregistreerde partner of andere levensgezel, of, indien deze ontbreekt, een ouder, kind, broer, zus, grootouder of kleinkind van de cliënt of ex-cliënt.
- CVP = de cliëntenvertrouwenspersoon Wzd van een van de CVP-aanbieders tegen wiens handelen of nalaten de klacht is gericht.
- Klacht = een klacht van een cliënt of zijn vertegenwoordiger over een handelen of nalaten van de CVP.
- CVP-aanbieder = de aanbieder waar de CVP over wiens handelen of nalaten wordt geklaagd, in dienst is en die onder deze klachtenregeling valt.
- Alliantie Stemgever = de vier CVP-aanbieders tezamen, te weten: Stichting Zorgbelang Inclusief, Stichting Quasir Cliëntenvertrouwenspersonen, Stichting LSR en Stichting Zorgstem. Deze vier stichtingen zijn mede op instigatie van de Zorgkantoren en het Ministerie van VWS een intensieve samenwerking aangegaan onder de naam Alliantie Stemgever, met onder meer als doel om de kwaliteit rondom de inzet van de CVP te bewaken en verbeteren.
Lees hier de rest van de klachtenregeling (artikel 1 t/m 17)